Rozpoczęcie własnej działalności w kilku krokach

Własna działalność, czyli alternatywa dla pracy na etacie!

Prowadzenie działalności gospodarczej ma swoje plusy i minusy, z jednej strony zachowujemy większą swobodę w procesie decyzyjnym oraz tworzeniu modelu pracy, z drugiej zwiększa się odpowiedzialność, co czasami potrafi odstraszyć nawet najlepszych "etatowców" w swoim fachu, którzy rozmyślają nad otwarciem swojego przedsiębiorstwa.

Najważniejszy niewątpliwie jest pomysł. Zakładając, że jesteśmy odpowiedzialni, pracowici i nastawieni na odniesienie sukcesu, pomysł jest największą składową, od której zależy powodzenie prowadzonego przedsiębiorstwa. My jednak nie podajemy gotowych pomysłów na biznes, bo gdybyśmy go mieli to z pewnością staralibyśmy się go wykorzystać. Rolą prawnika w tym całym biznesie jest wskazanie drogi, którą powinien poruszać się przyszły lub obecny już przedsiębiorca, aby była ona jak najmniej wyboista i nastręczała jak najmniej nieprzyjemności. A bez tego i tak się nie obejdzie. Jeżeli ktoś jest nastawiony na to, że będzie szybko, łatwo i za milion... to będzie zawiedziony i polecamy jednak nastawić się na to, że porażka jest częścią prowadzenia działalności i czymś co każdy przedsiębiorca prędzej czy później poniesie. Ważne jednak, żeby wiedzieć jak z owej porażki się podnieść i wyciągnąć wnioski.

Forma prawna prowadzonej działalności

Zanim dokonamy rejestracji nowo powstającego przedsiębiorstwa, należy zastanowić się nad wyborem formy prawnej. Każda forma prawna działalności gospodarczej ma oczywiście swoje wady i zalety. Najprostszą formą jest oczywiście jednoosobowa działalność gospodarcza, natomiast najbardziej skomplikowaną spółka akcyjna. Pomiędzy nimi występują jeszcze spółka cywilna oraz spółki prawa handlowego dzielące się na spółki osobowe i spółki kapitałowe. Do spółek osobowych zaliczamy spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową, spółkę komandytowo - akcyjną, a także spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Natomiast do spółek kapitałowych zalicza się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wcześniej wspomniana spółka akcyjna. Na temat każdej z tych form będzie można dowiedzieć się czegoś więcej systematycznie śledząc blog kancelarii, do czego oczywiście zachęcamy.

Rejestracja przedsiębiorstwa

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej rejestracji dokonujemy w Urzędzie Gminy lub poprzez wypełnienie specjalnego formularza CEIDG-1. W przypadku wspólników spółki cywilnej taki obowiązek spoczywa na każdym wspólniku. Inaczej kwestia rejestracji przedsiębiorstwa wygląda w przypadku spółek osobowych i kapitałowych. Dokonując wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jednocześnie nadawany jest nr REGON (numer w Rejestrze Gospodarki Narodowej), płatnik składek zgłaszany jest do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Do składanego w Urzędzie Gminy wniosku możemy również dołączyć zgłoszenie rejestracyjne do VAT. To czy musimy być tzw. VAT-owcami zależy od profilu działalności, obszaru działalności, rocznego obrotu prowadzonej działalności. Obowiązek bycia czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) nie zawsze ciąży na przedsiębiorcy. Czasem możemy przystąpić w trakcie wykonywania działalności, a pod pewnymi względami możemy też z tego zrezygnować. W niektórych przypadkach bycie VAT-owcem może się również opłacić i zoptymalizować finanse przedsiębiorstwa. Wszystko to jednak wymaga wnikliwej analizy oraz dokonania właściwego wyboru.

W zależności od tego czy działalność będzie wykonywana osobiście czy przedsiębiorca będzie zatrudniał pracowników polskie prawo przewiduje konieczność zgłoszenia się do Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej (Sanepid-u).

Przekształcenia, spółki osobowej i kapitałowe - obowiązek rejestracji w KRS

Jeżeli zamiarem przedsiębiorcy jest przekształcenie działalności gospodarczej w bardziej rozwiniętą formę, założenie spółki osobowej lub kapitałowej powyższe obowiązki powielają się, jednak rejestracja podmiotu gospodarczego odbywa się poprzez złożenie odpowiednich dokumentów w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Można tego dokonać w tradycyjny sposób, bądź poprzez złożenie dokumentów elektronicznych. 

Księgowość

Kiedy proces rejestracji zakończył się wynikiem pozytywnym możemy zabrać się za pozostałe czynności, które będą nam towarzyszyć przez cały czas istnienia przedsiębiorstwa. Prowadzenie rozliczeń przedsiębiorstwa należy do najbardziej skomplikowanych aspektów jego funkcjonowania, chyba że ktoś z wykształcenia jest księgowym lub doradcą podatkowym. Tak zwana księgowość uproszczona przeznaczona jest wyłącznie osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych, wspólników spółek jawnych oraz partnerskich, których przychód netto za rok poprzedzający nie przekracza równowartości kwoty 2 milionów euro. Mała księgowość (uproszczona) to przede wszystkim mniej obowiązków dla przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje przedsiębiorstwa w oparciu o uproszczoną księgowość mają do wyboru trzy następujące formy opodatkowania: podatkowa księga przychodów i rozchodów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanyh oraz karta podatkowa. Z dwóch ostatnich ma możliwość skorzystania tylko określona grupa przedsiębiorców, która spełnia wymogi stawiane przez polskie prawo podatkowe. Pełna księgowość to w dwóch słowach pełno obowiązków... W oparciu o pełną księgowość zobowiązane są działać spółki osobowe o raz spółki kapitałowe, a także przedsiębiorcy prowadzący swoją działalność w innej formie, których przychód przekracza wspomnianą wyżej kwotę 2 mln. euro. Więcej informacji na temat prowadzenia księgowości w przedsiębiorstwie znajdziecie Państwo na kancelaryjnym blogu.

Rachunek firmowy, strona www i co jeszcze jest ważne?

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy również zastanowić się nad otwarciem tzw. firmowego rachunku bankowego. Co prawda nie na wszystkich ciąży taki obowiązek, natomiast należy mieć świadomość, iż w obrocie gospodarczym istnieje tzw. limit transakcji gotówkowych, który zobowiązuje przedsiębiorców do dokonywania transakcji przelewem bankowych, gdy wartość owych przekracza 15.000 PLN. Ponadto posiadanie rachunku bankowego niesie za sobą szereg możliwości jak automatyczne przelewy do ZUS, przelewy do Urzędu Skarbowego czy chociażby stworzenie historii finansowej przedsiębiorstwa np. przed zaciągnięciem zobowiązania bankowego. Nie ma Cię w sieci to nie istniejesz! Praktycznie każde przedsiębiorstwo jest obecne w sieci internetowej. Spersonalizowana pod dany profil działalności witryna internetowa może okazać się kluczem do sukcesu. Do mniej znaczących kwestii, chociaż nie zawsze, należy zaliczyć opracowanie logotypu przedsiębiorstwa, a także spersonalizowanie pieczątek firmowych. Niniejszy akapit to już kwestie drugorzędne, bez których przedsiębiorstwo może się obejść. Jednakże wszystkie powyższe kwestie należy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy poważnie podejść do sprawy. Najważniejszy jest jednak ten pierwszy krok czyli decyzja i rejestracja podmiotu.

Pomoc przy rejestracji oraz opieka prawnika nad bieżącymi sprawami przedsiębiorstwa.

Nasza oferta skierowana jest dla osób chcących rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej oraz dla przedsiębiorców, którzy ten krok mają już za sobą i chcą nawiązać współpracę z kancelarią, która będzie sprawować nadzór nad obrotem dokumentów w przedsiębiorstwie lub reprezentować przedsiębiorstwo. Aby uzyskać więcej informacji należy skontaktować się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego, poprzez wysłanie wiadomości na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie pod nr +48 883 882 335.

Chcesz umówić spotkanie?
W celu umówienia spotkania skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem +48 883 882 335
lub zostaw nam wiadomość na skrzynce mailowej
biuro@mat-kancelaria.pl

W tym celu możesz też skorzystać z formularza kontaktowego znajdującego się po prawej stronie!
Nasze biuro znajduje się w budynku Trituum Business Park, w Gdyni przy Alei Zwycięstwa 241 lok. nr 13 - 3 piętro
Zapraszamy wszystkich do skorzystania z formularza kontaktowego. Aby przesłać wiadomość do naszego biura należy wpisać swoje: imię, (nazwisko opcjonalnie), temat zapytania lub problemu prawnego, adres e-mail, na który zostanie skierowana odpowiedź od naszego specjalisty. Jeżeli chcielibyście, aby prawnik skontaktował się z Wami telefonicznie, prosimy o pozostawienie numeru telefonu kontaktowego